Lord Mayor's Show

Nu har jag varit hemma ett tag, men inte hunnit skriva för det har hänt så himla mycket hela tiden. Men nu ska ni iallafall få veta vad som hände min allra sista vecka i London.

Emma åkte hem den 11 november. Vi åt avskedslunch tillsammans och jag hjälpte henne med all packning. Sen var det tack och hej och så åkte hon hem till Sverige igen och jag blev ensam kvar. Himla sorgligt.

Dagen efter var det dags för Lord Mayor's Show. En väldigt gammal tradition. Först är det en lång parad och sist kommer borgmästaren (för City of London alltså, de har så många olika att jag inte kan hålla isär alla..) i en likadan guldig vagn som Prince John åker i i Disneys Robin Hood. Sen avslutas dagen med fyrverkerier. Och allt detta ville givetvis inte jag missa så jag tog bussen till Embankment och väntade på att de skulle lämna Royal Courts.

Det sjuka var att det kändes som en blandning mellan Andra Världskriget och Lundakarnevalståget. Folk i mörkgröna uniformer och rött band runt armen, hundratals människor som marscherade i takt, pansarvagnar och folk i militärdräkter som höll upp "do more, be more"-skyltar för att folk skulle gå med i The British Army - allt detta blandat med orkestrar, stora hundar, lättklädda tjejer, folk utklädda till grisar och hundar och kor, reklam för nya biofilmer, säckpipor osv. Ytterst märklig blandning alltså. Se själva:



Efter 70 minuter(!) kom äntligen Lord Mayor of London David Wootton i sin guldiga vagn och vinkade åt folket. Då ställde sig alla upp och jublade, även jag.

Lite senare var det fyrverkerier och sen var den dagen slut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0