Min lugna, stressiga och sena söndag

I söndags tog jag en liten sovmorgon. Kände att jag verkligen behövde det efter veckan. Skippade frukosten och gick istället i väg till Tesco för att handla lite grejer till den nya lägenheten. Hade varit jättefint väder hela dagen (och hela veckan: 26 grader people – går i bara t-tröja och svettas!), men givetvis börjar det regna när jag kommer ut. Och det slutar inte heller. När jag betalat alla glas och kökshanddukar och grejer fullkomligt öser det ner ute.

Kommer tillbaka till Seamen's Church och sätter mig vid datorn för att ta det lugnt. Inser att ingen av mina mobiler fungerar. Ringer (konstigt nog från en av dessa mobiler, men den fungerar bara i ungefär 1 minut) Emma i panik och bestämmer träff med henne klockan sju i lägenheten.

Har en hel del grejer att ta med mig så jag bestämmer mig för att dela upp det i två omgångar. Så jag packar ner så mycket jag kan i datorväskan (trycker ner trosor och strumpor och sådär runt om min dator) och i min Arktygpåse. Och i armarna bär jag en stor platslåda med glas, krokar, handdukar, tvål och lite annat sånt där nödvändigt. Tänker att det här blir inga problem, har 1,5 timme på mig att frakta allt detta + min feta resväska i nästa runda.

Hoppar av på London Bridge, allt är frid och fröjd. Skyndar bort till Nothern Line och precis när jag hoppat på säger de att den inte går till Camden. Får panik. Springer tillbaka till Jubilee Line, tar tuben till Green Park, byter till Victoria och åker till Warren Street Station, rusar upp på Warren Street och letar upp en busstation som ska ta mig till Calk Farm (allt detta bärandes på två feta tunga väskor och en stor låda i armarna + försöka hålla lite koll på min handväska). Hittar rätt hållplats, men bussen kommer inte. Hoppar på en överfull buss till Archway istället och får en utskällning av busschauffören som säger att han inte kan köra om jag står där framme. Folk suckar. Pressar mig bakåt så gott det går och till sist börjar han köra.

Tvingas hoppa av innan Camden Town Station och får därför gå vad som kändes som en mil (men nog bara var 2 km) med två väskor och en låda. När jag kommer runt hörnet kommer en liten pojke cyklandes, 6 år kanske. ”Out of the way, or I will run over you!” skriker han innan han stupar i backen och skrapar upp händerna och förmodligen bryter ena armen också. Den är i alla fall i en konstig vinkling. Jag får fram ett ”oj, hjälp” på svenska och springer fram och frågar om han är okej. Han ser livrädd ut och springer haltandes iväg så snabbt han kan. Hans cykel ligger kvar i olika delar över hela trottoaren. Vet inte vad jag ska göra, men han kommer inte tillbaka så jag skyndar vidare.

Kommer innanför dörren efter sju. Helt galet. Träffar Emma som är lika svettig som jag. Johanna ringer och berättar att Nothern Line är nedstängd vid Camden för att någon hoppat framför tåget. Vi dricker vatten och skyndar oss sen till tunnelbanan för att ta den till Archway.

I Archway hämtar vi så mycket saker vi bara kan bära i Emmas gamla lägenhet (som är långt ifrån lika fin som vår, åhåhåh). Täcke, kudde, necessär, kläder. Slänger oss på tunnelbanan igen. Lämnar saker här och åker vidare till Canada Water (för er som inte vet är vi nu långt upp i norr och ska långt ner i söder) för att hämta min väska och handla på det nattöppna Teskot. Tar väl 40 minuter ungefär. Kommer fram och inser att Tesco inte alls har nattöppet på söndagar. Deppar och hämtar min väska på Svenska kyrkan. Köper Polly för alla småmynt som man ändå aldrig blir av med annars och åker sen tillbaka hem. Inser att till och med butiken vi bor granne med har stängt. Det står inga öppettider där utan bara ”open til late” (vilket jag egentligen tycker är fint – men inte i söndags!).

Kom in i lägenheten och öppnar våra skåp. På min hylla ligger det två paket nudlar och ett paket kakor. Det får bli nudlar. Och sen kakor för att dämpa den värsta hungern. Skulle egentligen laga en riktig middag och sätta upp affischer på väggarna, men klockar är över tolv så vi bara äter, bäddar och sen somnar vi.

(Och förlåt för att det är så dåligt med bilder. Ska verkligen bättra mig och försöka fota allt jag ser.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0