The Ark

Imorgon åker jag till Stockholm för att se The Ark en sista gång. Fina Ark som jag sett live 25 gånger (om jag räknat rätt?). 25 är en bra siffra. Jag är nöjd med 25. Bästa konserten var helt klart Berlin 2007. Den var något så utöver det vanliga att jag inte ens kan förklara. Har ändå sett dem 24 gånger till, men aldrig har det varit lika bra som då. Andra bra konserter som jag särskilt minns är Lundakarnevalen 2006, Way Out West 2007 och Vega 2007. Och några dåliga jag särskilt minns är ju Tivolirock 2007, Sofiero 2010 och Svedala Sommarrock 2011.

Har varit på releasefester. The Guild-spelningar. Upptäckt Jesus Christ Superstar och sett den två gånger på Malmö Opera bara för att Ola var med. Varit på Jepsons vernissage och blivit guidad av honom (fast alla tavlor såg likadana ut, hahaha - känns så typiskt honom).

Jag har varit 14 och stammat fram att ”jag tycker ni är bäst, kan jag få ta en bild med er?”. Och så fick jag det och mina ben var gelé och det var det enda jag pratade om i veckor. Satte upp pennan alla hade skrivit sina autografer med på dörren. Satte upp bilder när jag poserade med dem. Satte upp planscher på väggarna, fyllde min väska och dagbok med låttexter. Låste in mig på mitt rum och tänkte att ingen i hela världen utom de förstår hur det är.

Jag har skrikit rakt ut när det blev klart att de skulle vara med i Melodifestivalen, dansat runt i lägenheten när de vann och sen svurit och gråtit när de förlorade och höll helt med Ola om att det var en ”jävla dyngtävling” och varför ställde de upp i den för? Och varför fattar inte Europa vad som är bra? Citerade Ark rätt mycket faktiskt. När jag var en sådär 14, 15, 16.

Nu är jag 19. Bor i London. Citerar inte Ark och fyller istället mina dagböcker med låttexter av Paul Simon, Leonard Cohen och Pete Doherty. Packat ner alla mina Arktröjor och planscher i flyttkartonger har jag också.

Ska ändå bli fint att se dem en sista gång. Konsert nummer 26. Kommer nog bli fint och sorgligt. Fast mest fint.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0